Op deze pagina zullen de ontwikkelingen weergegeven worden in chronologische volgorder van het project waarin een oplossing wordt onderzocht om te komen tot een veilige ontsluiting van het Masterplan Noordrand (zie ook de pagina van de Klankbordgroep KBG Masterplan Noordrand). De opdracht van de gemeenteraad is te onderzoeken naar een veilige ontsluing van de Noordrand via de oostzijde van het Noordrand gebied.
Logboek Werkgroep Verkeer-ontsluiting Noordrand (bovenaan meest recente publicaties) |
---|
23 januari 2023 De vakspecialist van de gemeente laat ons het volgende planning weten met betrekking tot de publicatie van het addendum behorende bij het Masterplan Noordrand-1: – bespreking van het besluitformulier voor de Noordrand is gepland voor 6 februari met de wethouder – behandeling van het addendum op 14 februari in het college – Indien akkoord in het college, wordt het behandeld in de raad op donderdag 30 maart |
9 september 2022 De gemeente laat weten dan ze nog niet is toegekomen om het addendum aan te passen. Ook wordt geen indicatie gegeven wanneer de gemeente het gaat aanpassen en wat de planning is om het addendum naar de Raad te sturen. |
22 augustus 2022 Team Verkeer vraagt de gemeente naar de voortgang vande aanpassingen aan het concept addendum. |
8 augustus 2022: Projectteam gemeente heeft de verkeersanalyse horend bij het addendum op het Masterplan Noordrand toegelicht aan Team Verkeer. De vragen en opmerkingen vanuit Team Verkeer over de gebruikte verkeersintensiteiten, de ontwerpmethodiek hoe een kruising ingericht dient te worden, de beschikbare ruimte en de geluidsconsequenties zijn besproken en naar tevredenheid toegelicht. Het concept addendum wordt met de opmerkingen vanuit Team Verkeer aangepast waarmee het projectteam hun rapportage aan de wethouders presenteert. Zodra de wethouders/opdrachtgevers zijn geinformeerd zijn over de feiten en conclusie zullen de resultaten van het addendum worden gepubliceeerd. Dit najaar wordt het addendum met de verkeersanalyse samen met het Masterplan waarschijnlijk voorgelegd aan de raad. |
24 mei 2022: In de Tweede Kamer is een gewijzigde motie ingediend in het kader van herijking plancapaciteit in het programma wooncapaciteit voor 31 december 2022. In deze gewijzigde motie worden een aantal opties toegevoegd, waaronder de Gnephoek. In tegenstelling tot eerdere discussies op dit niveau, wordt de Noordrand niet genoemd. Bij navraag laat de Gemeente weten dat met de Gnephoek ook de Noordrand 1 wordt bedoeld. |
Medio Mei 2022: Medio mei heeft Team Verkeer navraag gedaan over de planning voor een fysiek overleg ter afronding van het addendum bij het Masterplan Noordrand en om kennis te nemen van de nieuwe coalitieplannen van de gemeenteraad. De Gemeente laat weten meer tijd nodig te hebben voor een volledige reactie op onze samenvatting van eind april. De Gemeente verwacht halverwege/eind juni een gesprek in te kunnen plannen. |
Eind april 2022: Team Verkeer heeft in de afgelopen maand het ontvangen addendum (47 pagina’s) met betrekking tot ontsluiting van de Noordrand beoordeeld. Een samenvatting van de op- en aanmerkingen van de team leden op het concept is eind april naar de gemeente gestuurd. |
Maart 2022: Tijdens het gemeenteraadsverkiezingsdebat van de lijsttrekkers op 7 maart zijn twee verschillende uitspraken gedaan, die lijnrecht tegenover elkaar staan: CU: “In de Noordrand is geen enkele ontsluiting…” terwijl D66 zegt: “de Noordrand heeft juist wel perspectief voor een goede ontsluiting …“. Team Staalweg heeft D66 gevraagd opheldering te geven over deze perspectieven. Tot op heden nog geen antwoord gekregen van D66; Team Verkeer heeft het concept addendum mogen ontvangen |
Februari 2022: Medio februari heeft Team Verkeer een update ontvangen van zaken rondom het addendum van het Masterplan. Er komen nog enkele aanpassingen in het addendum naar aanleiding van vragen van de wethouders |
18 januari 2022: Tijdens het overleg met de gemeente zijn de ontsluitingsalternatieven Noordrand via de Herenweg gepresenteerd en verder besproken. Ook zijn de te verwachten verkeersintensiteiten, zowel vanuit de Noordrand als de bestaande verkeersintensiteiten van de wegen die aangesloten worden op de Eisenhouwerlaan besproken; |
8 & 20 december 2021: In december heeft Team Verkeer tweemaal (8 & 20 december) overleg gevoerd met de gemeente over de volgende onderwerpen: – Criteria welke gebruikt zijn om diverse ontsluitingsopties met elkaar te vergelijken en hieruit een keuze voor te stellen; – Uitgangspunten en eerste resultaten van het verkeersmodel omtrent het aantal bewegingen van motorvoertuigen (mvt) te bepalen. Het model is gebaseerd op de CROW-richtlijnen en hanteert hier o.a.: de ritgeneraties per type woning en aantal woningen per gebied in de Noordrand. Het geschatte aantal motorvoertuigen waarvoor de Noordrand ontsloten moeten worden per etmaal ligt tussen 6.200-6.400. Deze cijfers zijn nog zonder de motorvoertuigen, fietsers, scooters, brommers en landbouwvoertuigen die al gebruik maken van de Parallelweg (Herenweg) langs de N207. Ook de spitsnormen zijn aan de orde geweest; – Op het nog nader te bepalen vervolgoverleg in januari 2022 zal de beschouwing van het verkeersmodel weer aan de orde komen; – De gemeente heeft een 3-tal ontsluitingsvarianten Noordrand via de (op te waarderen) Herenweg gepresenteerd. – Meest kansrijke variant loopt via de Parallelweg (Herenweg) -> de JdB Kemperstraat -> Eisenhowerlaan v.v.; – De verkeersdrukte op het kruispunt J.d.B. Kemperstraat/Eisenhowerlaan wordt geschat op ca. 8.300 mvt/etmaal; – In januari 2022 zullen deze varianten verder uitgewerkt zijn en worden besproken; |
24 november 2021: AD gepubliceerd het artikel: “Vrees voor verkeersprobleem door uitbreiding van Alphen” vanuit perspectief van de gemeente Kaag en Braassem. Deze zorgen zijn door Team Verkeer reeds diverse keren aangekaart en besproken met de vertegenwoordigers van de gemeente Alphen a/d Rijn |
17 november 2021: Intern overleg als voorbereiding van het overleg met de gemeente, dat gepland staat voor 8 en 20 december a.s. met betrekking tot de voortgang van het verkeeronderzoek: Ontsluiting Noordrand via de oostkant (Herenweg); |
5 oktober 2021: Onderzoek op locatie, door de vertegenwoordigers van de Werkgroep Verkeer (= deelnemers vanuit de LOHW en de gemeente), van het 13 knelpunten document besproken. |
4 oktober 2021: Team Verkeer stuurt haar op-/ en aanmerkingen op het Plan van Aanpak omtrent het verkeersonderzoek Noordrand naar de werkgroep gezonden. Het Plan van Aanpak is n.a.v. een aantal op- en aanmerkingen aangepast en er is uitleg gegeven over de niet overgenomen aanbevelingen; Het aangepaste PvA zal verder gehanteerd worden; |
23 september 2021: Op 20 september is een Plan van Aanpak ”Verkeersonderzoek Noordrand I en omliggende wijken” opgesteld.door de gemeente gedeeld met Team Verkeer en de KBG. Zoals eerder gecommuniceerd (bericht #057) heeft het college, naar aanleiding van het ingediende Masterplan Noordrand I, om een aanvullend verkeersonderzoek gevraagd naar de voorgestelde- en mogelijk alternatieve ontsluitingswegen. In hoofdlijnen omvat dit PvA de volgende doelstellingen om nader te onderzoeken: – Onderzoek naar bestaande ontsluiting in de wijken direct grenzend aan het plangebied Noordrand I; – Onderzoek naar haalbaarheid alternatieve ontsluiting voor gemotoriseerd verkeer van het plangebied Noordrand I via een op te waarderen Herenweg; Het projectplan kent diverse phases, met als opleverdatum februari 2022. In het plan wordt tevens onderzocht om de Kalkovenweg alleen als ontsluitingsweg van het plangebied Noordrand I te bestemmen voor langzaam (fiets)verkeer, hulpdiensten en eventueel OV. |
19 mei 2021: Tweede overleg vond plaats met de gemeente waar met name de doelstellingen verder zijn uitgediept. Zodra de doelstelling definitief zijn, zal het hier gepubliceerd worden. |
4 mei 2021: De teamleden Verkeer hebben overleg gehad met de Fietsersbond, afdeling Alphen aan den Rijn e.o. en elkaar geïnformeerd over de Masterplan ontwikkeling Noordrand. Vervolg overleg vindt plaats op 1 juni 2021. |
30 april 2021: De gemeente heeft het voorstel van LOHW om een separate project op te zetten om verkeersintensiteit te meten met behulp van de applicatie Telraam omarmd. Team Verkeer bestaat thans uit vijf inwoners uit de Schepenbuurt, Feministenbuurt en Appelenburg. Samen met twee leden van de gemeente is de Werkgroep Verkeer opgezet. |
22 april 2022: Eerste overleg van de werkgroep waarin o.a. aandacht is besteed aan kennismaking, bepalen van de doelstellingen en organisatie van het project, zie bericht #050. |