De webmasters van LOHW wensen u allen voor 2022 een heel gezond en voorspoedig jaar en een Leefbare Omgeving HeimansWetering toe.
Met u hopen wij dat 2022 een “normaal” jaar gaat worden, dat Corona volledig onder controle komt en er geen noodzaak meer is voor extra maatregelen en/of lockdowns
Ook in 2022 kunt u weer op LOHW rekenen, kunnen wij ook op u rekenen?
U kunt ons helpen door:
|
|
Gepubliceerde berichten/pagina:
|
|
Team Staalweg / bedrijventerrein:
-
-
- De vragen van de gemeenteraad n.a.v. verkeersonveiligheid zijn door wethouder van Velzen beantwoord, Team Staalweg heeft geen inhoudelijke informatie verkregen;
- Vooralsnog moeten we de verdere inrichting afwachten van het bedrijventerrein en de ontwikkelingen van de verkeersstromen tgv de bedrijven die zich hier gaan vestigen. Nog niet van alle kavels is bekend welk type bedrijf zich gaat vestigen. Het team zal alle ontwikkelingen nauwlettend volgen.
- Inmiddels is vergunning V2021/650 voor 141 opslagunits goedgekeurd en is een nieuwe vergunning aanvraag ingediend (V2021/951) voor 10 bedrijvenunits;
- Op 16 december laat de gemeente weten dat op basis van bestaande en nog te verwachten vergunningsaanvragen de verkeersaantallen naar beneden kunnen worden bijgesteld. In februari 2022 zal nader overleg plaatsvinden;
- De Rijnlandse Molen Stichting heeft een zienswijze ingediend op vergunningsaanvraag V2021/773 aangezien de bebouwing behoort tot de zone waar de molenbiotoop van de Vrouwgeestmolen van toepassing is;
|
|
Team Verkeer:
In december heeft Team Verkeer tweemaal (8 & 20 december) overleg gevoerd met de gemeente over de volgende onderwerpen:
- Criteria welke gebruikt zijn om diverse ontsluitingsopties met elkaar te vergelijken en hieruit een keuze voor te stellen;
- Uitgangspunten en eerste resultaten van het verkeersmodel omtrent het aantal bewegingen van motorvoertuigen (mvt) te bepalen. Het model is gebaseerd op de CROW-richtlijnen en hanteert hier o.a.: de ritgeneraties per type woning en aantal woningen per gebied in de Noordrand. Het geschatte aantal motorvoertuigen waarvoor de Noordrand ontsloten moeten worden per etmaal ligt tussen 6.200-6.400. Deze cijfers zijn nog zonder de motorvoertuigen, fietsers, scooters, brommers en landbouwvoertuigen die al gebruik maken van de Parallelweg (Herenweg) langs de N207. Ook de spitsnormen zijn aan de orde geweest;
- Op het nog nader te bepalen vervolgoverleg in januari 2022 zal de beschouwing van het verkeersmodel weer aan de orde komen;
- De gemeente heeft een 3-tal ontsluitingsvarianten Noordrand via de (op te waarderen) Herenweg gepresenteerd.
- Meest kansrijke variant loopt via de Parallelweg (Herenweg) -> de JdB Kemperstraat -> Eisenhowerlaan v.v.;
- De verkeersdrukte op het kruispunt J.d.B. Kemperstraat/Eisenhowerlaan wordt geschat op ca. 8.300 mvt/etmaal;
- In januari 2022 zullen deze varianten verder uitgewerkt zijn en worden besproken;
|
|
Participatiekader:
In december hebben we weer een vervolggesprek gehad met de gemeente over het participatiekader. Ons idee om de verschillende onderwerpen die spelen voor de bewoners van het LOHW-gebied in kaart te brengen werd goed ontvangen door de vertegenwoordigers van de gemeente. Ook het idee om voor dit geheel de groeperingen te benoemen past goed bij de taakverdeling binnen de gemeente. Hierbij worden de contacten met belanghebbenden (stakeholders) onderhouden door de “Omgevingsmanager” terwijl de inhoudelijke kant de verantwoordelijkheid is van een “Projectleider”. Samen zijn ze verantwoordelijk voor het succes van een project. Op ons verzoek gaat de gemeente nu weer verder met het uitwerken van de projecten en andere activiteiten die van belang zijn voor onze omgeving. Hieruit moet een overzicht komen van de diverse belanghebbenden per onderwerp, de samenhang van de activiteiten en de rol die de verschillende belanghebbenden hierin kunnen spelen.
De ontwikkeling van participatie in Alphen aan den Rijn begint dus langzamerhand meer vorm te krijgen en we blijven het proces nauwlettend volgen. Heeft u onderwerp(en) welke u wilt inbrengen in het participatiekader en/of wilt u actief betrokken zijn bij een bepaald onderwerp, laat het ons weten via lohw20@gmail.com. |
|
Transitievisie Warmte (TVW):
Op 23 december heeft LOHW-Team Warmte de volgende reacties ontvangen van de gemeente omtrent alle ingediende zienswijzen:
- Concept-reactie op de ingediende zienswijze;
- Raadsvoorstel en conceptbesluit aan de raad aangeboden met de concept-reactie;
Verder wordt LOHW-Team Warmte uitgenodigd om de hoorzitting bij te wonen op 20 januari 2022 met de mogelijkheid om gebruik te maken van het inspreekrecht. De digitale hoorzitting is openbaar en wordt live uitgezonden via internet. Op de agenda van deze raadsvergadering onder punt 3 treft u alle relevante informatie aan.
Het team gaat de reactie van de gemeente op deze en overige zienswijzen bestuderen en een concept samenstellen voor de vervolgdiscussie met de gemeente. Zodra het concept klaar is, zal dit in een separaat bericht gedeeld worden.
Vanaf dat moment kunt u uw op- en aanmerkingen bij het Team Warmte inbrengen.
|
|
LOHW activiteiten december 2021:
- 6 december overleg met gemeente m.b.t. participatiekader
- 7 december intern overleg Team Staalweg
- 8 & 20 december overleg werkgroep verkeer
Geplande activiteit januari 2022:
- 20 januari hoorzitting Transitievisie Warmte tijdens de raadsvergadering
- nader te bepalen datum in januari overleg gemeente en Team Verkeer
- nader te bepalen datum voor overleg over het participatiekader
|
|
Preventieve tips:
Gaat u enkele dagen weg of op vakantie en heeft u “slimme” lampen/apparaten in huis, maak dan een speciaal vakantieschema aan, om na te bootsen dat u “thuis” bent. Vergeet niet om eventueel via een tijdschakelaar ook de bovenverdieping in te stellen, alsof u af en toe daar moet zijn in de avond en/of naar bed gaat.
Periode 1 december -27 december 2021
- 2x auto: diefstal katalysator vanaf Churchillaan & vernieling (bekrast) op de Marketensterstraat
- 2x fiets: diefstal bij Kalkovenweg (Yuverta) en Klompenmaker
Recente schouwen in het kader van Donkere Dagen Offensief in de wijk Oudshoorn in buurten: L’ Universa, Ambachtenbuurt, Park100 en de Schepenbuurt, zie ook bericht nieuwsinalphen.
Bevindingen: Losstaande fietsen in voortuinen, openstaande (tuin)deuren en gebrek aan slechte/niet werkende verlichting. Advies van de politie: “Zorg voor verlichting in de donkere achterpaden bij uw woning! ”Criminelen zijn namelijk gek op donkere plekken”. |
|
Wist u dat . . .
- . . . de vereniging Maak het Hart niet Hard (MHHNH) in haar nieuwsbrief van december 2021 heeft bekend gemaakt de vereniging op te heffen. Helaas zijn er geen geïnteresseerden in de drie vacatures in het bestuur. Verder constateert de vereniging dat, na 15 jaar bestaan, de besluitvorming rond de woningbouw in de polders steeds meer een aangelegenheid van de provincie en het rijk is geworden;
- . . . op alphens.nl is op 22 december een artikel gepubliceerd met plankaart 2025 voor het plaatsen van openbare laadpalen in de gemeente. Op deze plankaart 2025 laat de gemeente alle locaties zien die geschikt zijn voor het plaatsen van een openbare elektrische oplaadpaal. Particuliere palen op eigen terrein vallen hierbuiten en staan dan ook niet op de kaart. De plankaart ligt ter inzage en bewoners kunnen hierop reageren;
|